Blogi, portale społecznościowe, dyskusje na forach, reklama Google Ads, pozycjonowanie stron www czy kampanie e-mailowe, to tylko niektóre elementy składające się na współczesny marketing online. Spójność poszczególnych elementów, ich odpowiednia selekcja oraz właściwe uruchamianie poszczególnych instrumentów reklamowych w odpowiednim czasie, to czynniki decydujące o powodzeniu kampanii reklamowej. Mianem marketingu online możemy określić ogół skoordynowanych ze sobą działań, które mają na celu zwiększenie świadomości potencjalnych klientów na temat promowanej marki lub produktu oraz podniesienie współczynnika konwersji sprzedaży. Istotą marketingu interaktywnego jest więc zaprezentowanie jak najszerszej informacji o firmie, produkcie lub usłudze, poprzez dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców w internecie.
Rozwój marketingu internetowego jest ściśle związany z rozwojem internetu i kolejnych kanałów komunikacji, jakie pojawiają się w sieci. Od początku, marketing online kładzie szczególny nacisk na budowanie relacji między marką, a jej potencjalnymi lub rzeczywistymi klientami. Podczas gdy tradycyjna komunikacja marketingowa ma wymiar jednostronny, podstawą marketingu online jest wchodzenie w interakcję pomiędzy marką, a jej odbiorcami, zwanymi grupą docelową. To właśnie dlatego marki prowadzące profile na portalach społecznościowych, organizując konkursy dla swoich fanów, odpowiadają na pytania w komentarzach czy angażują użytkowników social mediów w swoje kampanie reklamowe. Kolejną ważną cechą marketingu interaktywnego jest pozyskiwanie wiedzy o klientach, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych. Komunikaty w marketingu online są silnie spersonalizowane, nawiązując np., do miejsca zamieszkania grupy docelowej, jej zainteresowań, zwyczajów konsumpcyjnych czy ważnych dla nich wydarzeń. Marketing internetowy wyróżnia się również dużą elastycznością działań oraz nieograniczonym czasem ich działania. Tradycyjna reklama telewizyjna czy prasowa ma ograniczony zasięg, odpowiadający obszarowi nadawania programów czy wydawania danej gazety, zasięg marketingu online jest praktycznie nieograniczony, gdyż umożliwia prowadzenie działań na całym świecie, niezależnie od pory dnia.
Najpopularniejszymi rodzajami marketingu online są: